دکتر بانکی پور با بیان اینکه اغتشاشات و وقایع اخیر کشور با تمام تلخی‌هایی که داشت یک فرصت برای بیداری مسئولان از غفلت فرهنگی است، گفت: اصلی‌ترین مرکز برای تربیت نسل جوان مسجد است و باید شاخص موفقیت و تأثیرگذاری مساجد را تعداد جوانان و نوجوانان آن مسجد دانست.
به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما) از استان اصفهان، دکتر «امیرحسین بانکی پور» در گردهمایی فعالان فرهنگی مساجد اصفهان که به مناسبت میلاد باسعادت حضرت فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها) برگزار شد، با بیان اینکه متأسفانه برخی در کشور قائل به فعالیت‌های فرهنگی و به طور خاص فعالیت فرهنگی مسجد محور نیستند، گفت: مسجد محوری یک بستر مهم و اثرگذار برای تربیت نسل نوجوان و جوان کشور است و اگر در حوزه فرهنگی به آن توجهی نشود، غفلت کرده‌ایم و خسران آن حتمی است.
عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم جدی است و باید حل شود و اولویت داشته باشد، تأکید کرد: متأسفانه برنامه‌ریزان کشور گمان می‌کنند که می‌توانند مشکلات اقتصادی را بدون توجه به مقوله فرهنگ حل کنند درصورتی‌که مسائل اقتصادی کشور بدون توجه به فرهنگ قابل‌حل نیس. وی این موضوع را برگرفته از پشتوانه اعتقادی دانست و افزود: اغتشاشات اخیر کشور با تمام تلخی‌هایی که داشت یک فرصت برای بیداری مسئولان ما از غفلت فرهنگی است.
دکتر بانکی پور گفت: تمام کسانی که در اغتشاشات اخیر حضور داشتند در مصاحبه‌های خود حرف‌هایی از جنس اعتقادات و فرهنگ داشتند و مسائل اقتصادی را کمتر مطرح کرده‌اند. وی درگیری کشور با جنگ تمام‌عیار اقتصادی دشمن و همچنین بحران کرونا را دو دلیل عمده دوری و غفلت مسئولان از جبهه فرهنگی کشور برشمرد و اظهار داشت: حاصل این غفلت وقایع اخیر بود و همه نتیجه غفلت فرهنگی را شاهد بودند و حداقل انتظار این است که مدیران و مسئولان از این غفلت بیدار شوند و متوجه اهمیت مسائل فرهنگی شوند.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی به افزایش 2 برابری بودجه فرهنگی در طی 3 سال گذشته در مجلس یازدهم تاکنون اشاره کرد و گفت: آن چیزی که اهمیت بالایی دارد توجه ویژه به مسئله فرهنگ است؛ ولی ما دچار اقتصادزدگی شده‌ایم، درصورتی‌که حل مسائل اقتصادی بدون عنایت به فرهنگ اقتصادی جامعه میسر نیست. وی مزیت و هویت انقلاب اسلامی را در فرهنگ دانست و افزود: اصلی‌ترین مرکز برای تربیت نسل جوان مسجد است.
دکتر بانکی شجاعت را نقطه عطف و یکی از ویژگی‌های ممتاز شخصیت امام خمینی (ره) برشمرد و گفت: حضرت امام (ره) در خاطرات خود صراحتاً بیان می‌کنند حتی زمانی که توسط مأموران ساواک به تبعید می‌رفتند، هیچ ترسی نداشته‌اند اما در صحیفه نور یک جا ابراز نگرانی و ترس می‌کند و آن زمانی است که بنابر فرمایش ایشان مساجد خالی از جوانان باشد. وی یکی از شاخص‌های مهم اثرگذاری و موفقیت مساجد را تعداد جوانان و نوجوانان آن مسجد دانست و اظهار داشت: مساجد باید تحمل حضور نوجوانان را داشته باشند و در این زمینه عوامل مسجد، ائمه جماعات و فعالان فرهنگی باید با دید باز و گشاده به استقبال نوجوانان و جوانان بروند و منتظر حضور نوجوان در مسجد نباشند؛ بلکه به شکل فعالانه نوجوان محل را جذب کنند.
عضو شورای‌عالی جوانان در پایان با تأکید بر اینکه اگر تا 6 سال آینده تحول جدی در موضوع زادوولد نداشته باشیم و نتوانیم نرخ باروری را به نزدیک 2.5 برسانیم تا 20 سال آینده وارد سیاه‌چاله پیری جمعیت می‌شویم، گفت: این بزرگ‌ترین ابر بحران تاریخ ایران‌زمین است که ابعاد گسترده‌ و خطرناکی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

6 + شانزده =